Consulta de Guías Docentes



Academic Year/course: 2023/24

565 - Master's in Digital Information and Communication Consulting

63060 - Project management for information and communication


Syllabus Information

Academic year:
2023/24
Subject:
63060 - Project management for information and communication
Faculty / School:
103 - Facultad de Filosofía y Letras
Degree:
565 - Master's in Digital Information and Communication Consulting
ECTS:
6.0
Year:
1
Semester:
First semester
Subject type:
Compulsory
Module:
---

1. General information

This subject is part of "Methods and tools in information and communication". It follows the project management methodology. Objectives: to know and understand the professional context; to plan, design and assess a project according to the project management methodology; to apply this methodology to the production of an information and communication management plan adapted to the specificity of an organization; to identify innovative proposals in information and communication consulting.

These goals are aligned with the following Sustainable Development Goals: Quality education (SDG 4); Gender Equality (SDG 5); Reducing Inequalities (SDG 10); Sustainable Cities and Communities (SDG 11); Peace, Justice and Strong Institutions (SDG 16); Partnerships to Achieve the Goals (SDG 17).

2. Learning results

1-To plan the development of quality digital information and communication consulting projects, document and present them.
2-To develop innovative methodologies for complex informational and  communicational situations.
3-To assess the achievement of the objectives of a digital information and communication consulting project.
4-To collaborate in the design of the information, communication and transparency policy of an organization, with leadership capacity.

3. Syllabus

1- Information and communication consulting.
2- Analysis and assessment of the value of information and communication.
3- Entrepreneurship in digital information and communication.
4- Introduction to project management.
5- Project management methods and techniques.
6- Software tools for project management.

4. Academic activities

Theoretical classes; practical classes; personal work and study; tests or assessment activities. More information on this issue will be provided on the first day of class.

5. Assessment system

First call:

-Delivery of an academic work consisting in a portfolio with exercises and practical activities on the contents of the subject. Assessment criteria: quality of the contents, correct use of the tools, variety and adequacy of the information resources used, organization and presentation, precision in the use of terminology and expository clarity. Value: 60% of the grade.

- Completion of a 60-minute written exercise on the contents of the subject. Assessment criteria: adequacy and relevance of the answers, thoroughness in the development, ability to analyse and summarise, precision in the use of terminology and expository clarity. Value: 40 % of the grade.

The written exercise will be done in person and the work will be delivered through the digital teaching platform on the date shown in the calendar of exams of the Faculty of Philosophy and Letters.

On the first day of the subject, a recommended timetable for the completion of the portfolio will be presented in addition to that of the lectures, adapted to blended learning in order to facilitate the acquisition of competencies.

Second call:

Identical to the global assessment test of the first call.

 


Curso Académico: 2023/24

565 - Máster Universitario en Consultoría de Información y Comunicación Digital

63060 - Gestión de proyectos en información y comunicación


Información del Plan Docente

Año académico:
2023/24
Asignatura:
63060 - Gestión de proyectos en información y comunicación
Centro académico:
103 - Facultad de Filosofía y Letras
Titulación:
565 - Máster Universitario en Consultoría de Información y Comunicación Digital
Créditos:
6.0
Curso:
1
Periodo de impartición:
Primer semestre
Clase de asignatura:
Obligatoria
Materia:
---

1. Información básica de la asignatura

Forma parte de la materia Métodos y herramientas en información y comunicación. Presenta la metodología de gestión de proyectos. Objetivos: conocer y comprender el contexto profesional; planificar, diseñar y evaluar un proyecto de acuerdo con la metodología de la gestión de proyectos; aplicar la gestión de proyectos a la elaboración de un plan de gestión de la información y comunicación adaptado a la especificidad de una organización; identificar propuestas innovadoras en consultoría de información y comunicación.

Estos objetivos están alineados con los siguientes Objetivos de Desarrollo Sostenible: Educación de calidad (ODS 4); Igualdad de género (ODS 5); Reducción de las desigualdades (ODS 10); Ciudades y comunidades sostenibles (ODS 11); Paz, justicia e instituciones sólidas (ODS 16); Alianzas para lograr los objetivos (ODS 17).

2. Resultados de aprendizaje

1. Planificar el desarrollo de proyectos de consultoría de información y comunicación digital de calidad, documentarlos y presentarlos.
2. Desarrollar metodologías innovadoras para situaciones informacionales y comunicacionales complejas.
3. Evaluar la consecución de los objetivos de un proyecto de consultoría de información y comunicación digital.
4. Colaborar en el diseño de la política de información, comunicación y transparencia de una organización, con capacidad de liderazgo.

3. Programa de la asignatura

1. La consultoría en Información y Comunicación.
2. Análisis y evaluación del valor de la información y la comunicación.
3. Emprendimiento en Información y Comunicación Digital.
4. Introducción a la gestión de proyectos.
5. Métodos y técnicas de gestión de proyectos.
6. Herramientas de software para la gestión de proyectos.

4. Actividades académicas

Clases teóricas; clases prácticas; trabajo y estudio personal; pruebas o actividades de evaluación. El primer día de clase se proporcionará más información sobre esta cuestión.

5. Sistema de evaluación

Primera convocatoria:

- Entrega de un trabajo académico consistente en la elaboración de un portafolio con ejercicios y actividades prácticas sobre los contenidos de la asignatura. Criterios de evaluación: calidad de los contenidos, uso correcto de las herramientas, variedad y adecuación de los recursos de información empleados, organización y presentación, precisión en el uso de la terminología y claridad expositiva. Valor: 60 % de la calificación.

- Realización de un ejercicio escrito de 60 minutos sobre los contenidos de la asignatura. Criterios de evaluación: adecuación y pertinencia de las respuestas, exhaustividad en el desarrollo, capacidad de análisis y de síntesis, precisión en el uso de la terminología y claridad expositiva. Valor: 40 % de la calificación.

El ejercicio escrito se realizará de modo presencial y el trabajo se entregará a través de la plataforma digital docente en la fecha indicada en el calendario de exámenes de la Facultad de Filosofía y Letras.

El primer día de curso se presentará un calendario recomendado de realización del portafolio complementario al de las clases, adaptado a la enseñanza semipresencial con objeto de facilitar la adquisición de las competencias.

Segunda convocatoria:

Idéntica a la prueba global de evaluación de la primera convocatoria.